zondag 3 juni 2012

Schoon miserie

Ik twijfelde nog om "Vinde gij mijn gat niet te dik in deze rok?" als titel te zetten, maar eigenlijk was dat een overbodige vraag. Mijn gat blijkt uiteindelijk wel wat te dik voor deze miserie-rok.
Oorspronkelijk was het geen miserierok. Vrijdagavond werd de rok helemaal mooi afgewerkt. De rits zat er netjes in, het beleg werd vanbinnen met de hand vastgenaaid om geen extra stiksel te hebben, evenals het biaisboordje onderaan. Maar bij een pasbeurtje voor de spiegel gebeurde het. De rits kapot. Ik had net iets te hard getrokken aan de rits waardoor één rij tandjes uit het "voetje" schoot. Miserie alom. Daar waar je een gewone rits nog makkelijk kunt repareren door aan de slag te gaan met een tang, lukt dit bij een blinde rits hoegenaamd niet.
Er zat niets anders op: beleg losmaken, rits uittornen, andere rits erin. Helaas was er net op dat moment geen rode blinde rits meer te vinden. Een witte dan maar. Ik besloot de rits erin te naaien met de machine van mama. Zij heeft een oude Berina (in een kastomhulsel) die je naast elektrisch(pedaal) zelfs nog al trappend kan aansturen. Haar ritsvoetje is veel fijner dan mijn Singervoetje waardoor je makkelijker naast het voetje van de rits kan stikken.
Natuurlijk kreeg ik het er niet zo netjes meer in dan de eerste keer, maar bon. Ik heb er toch nog iets van kunnen maken. De strijkapplicatie, die ik eens won bij Holleke Bolleke, moet de aandacht maar afleiden van de rits. En om terug te komen op het begin van deze post. Na de tweede rits te hebben ingezet, bleek de rok wat smal om de heupen/billen. Een echte miserie-rok dus...

Auwtsch, rits kapot

Gelukkig vond Stanne hem toch nog geslaagd. Of had het meisje van de app er iets mee te maken?

2 opmerkingen: