vrijdag 29 juli 2011

Geen karroo hemmeke, maar wel een broekske

In de rapte een broekske maken. Daar moesten natuurlijk "vodden" van komen. Maar het resultaat is toch aardig gelukt, als je niet kijkt naar de slordigheid van de afwerking...
Hoe deed ik het? Wel ik toon het even.
Eerst nam ik een pyjamabroekje (hier ging ik eigenlijk al wat in de fout want das van elastische stof en mijn stof was totaal niet rekbaar). Ik vouwde het broekje omgekeerd en legde de ene pijp op de andere. Zo tekende ik op mijn stof eerst de voorkant en nadien de achterkant over op de stof. Bij de rek bovenaan, rek je die wel goed uit om het juiste patroon te hebben. Ik nam overal een kleine cm naadwaarde.






Je hebt dan twee stukken voorkant en twee stukken achterkant. Als je het netter wil afwerken dan zigzag je de randen van de stof zodat de naden iets netter afgewerkt zijn.
Dan nam ik de twee voorkanten en legde die met de goede kant op elkaar, spelde die vast en stikte het stukje "middenvoor". Nadien deed ik hetzelfde met de achterkant.







Je moet wel goed zien dat je de voorkant bij de voorkant houdt en niet één voorkant aan een achterkant naait.
De twee verkregen stukken deed ik dan open. Je ziet dan al duidelijk een voor- en achterpand van een broekje. Je legt beide stukken met goede kant op elkaar. Je zoekt bij zowel voor- als achterkant duidelijk waar je gestopt ben in het kruis en zorgt dat die twee punten goed op elkaar liggen. Rondom spelden en stikken maar.


hier zocht ik het punt van
de naad om op elkaar te leggen
 





Als je dan klaar bent, moet je de buitennaad stikken. Hier nam ik geen foto van want dat is eigenlijk gewoon omhoog stikken langs beide kanten.
Nadien koos ik om eerst de zoom aan de pijpen de maken. Ik koos ervoor om de zoom naar de goede kant toe om te draaien. Mijn naden waren dan wel niet netjes afgewerkt en dus wat zichtbaar. Ik knipte de naden dus eerst wat recht bij zodat het netter was. Ik plooide de zoom twee keer om zodat ik ongeveer een boord van 2 cm kreeg. Dan alles rondom spelden. Omdat de pijpen te smal waren om rond mijn machine te kunnen, plooide ik de broek weer binnenste buiten en stikte de zoom zo (geen foto van, maar zie foto hieronder bij zakje, zelfde manier).


 


Nadien maakte ik de bovennaad. Ik koos ervoor om een broekje met elastiek te maken. Ahja, want het moest vlug en simpel zijn.
De zoom plooide ik wel naar binnen zodat ik een boord van ongeveer 3 cm had. Helemaal rondom spelden en dan stikken. Wel opletten dat je een klein gaatje laat om nadien de elastiek in de stoppen. Elastiek instoppen m.b.v. veiligheidsspeld. Het gaatje stikje ik niet toe omdat mijn pasmodel niet thuiswas. Zo kon ik het nadien nog aanpassen indien nodig.
 

Op het einde besloot ik als "folieke" nog een broekzakske te maken. Ik nam een bestaand broekje voor de vorm van de achterzak over de nemen. De bovenrand van de zak plooide ik om en overstikte ik in de breedte. Dan plooide ik de andere naden om. Zak vastspelden en stikken maar. Ik heb de zakrand twee keer overstikt.

<> 
<>
                                                       op deze manier stikte ik ook de broekszoompjes
                                                                          door broek om te keren en op de goede kant
                        dan te stikken

En dan was mijn broek klaar.
 

 



Bij het passen op mijn "model" kwam ik wel tot de constatatie dat er wat weinig ruimte was voor pamper en dat het achterpand niet hoog genoeg kwam. Gelukkig draagt zoonlief een bodyke anders zag u gegarandeerd een peuter-bouwvakkersbilspleet.

De broek gaat dus nog aangepast worden. Ofwel haal ik de rekker er opnieuw uit, maak de zoom bovenaan minder breed en steek ik er een dunnere rekker in. Ofwel haal ik grijze of rode boordstof en stik ik er een ribtricot-bandje aan.
Wat denkt u dat het beste/leukste is?


 

2 opmerkingen:

  1. Bij het posten van dit bericht heb ik wel tien keer op bewerken geklikt, maar ik kreeg mijn lay-out niet deftig. U zal het met dit moeten doen. Hoor ik iemand klagen?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ziet er al tof uit! ik zou gaan voor een grijze boordstof... past bij het meeste en zal er ongetwijfeld tof uitzien!

    BeantwoordenVerwijderen