donderdag 3 februari 2011

de receptjhhheuuuuussss

Wat doet een mens dat doktersrust werd voorgeschreven, maar die de zetel echt beu is, die maandag jarig is en dit weekend op familieweekend gaat?? Juist, een kleine traktatie bakken... Ik besloot bodding, speculaasjes en zandkoekjes te bakken. Maar in deze laatste had ik, na de speculaasjes, geen zin meer.
Hieronder vindt u mijn werkwijzen.

Speculaasjes

Hahaa, deze werden volgens de luie wijvenmethode gemaakt! Ik dacht het deeg eerst zelf te maken volgens het recept van een kinderkookboek. Totdat ik in de bakwinkel stond op zoek naar speculaaskruiden. Ik zag daar een zakje speculaasmix staan (van Home Baking). Je moet dan alleen nog boter en water toevoegen... Kan niet mis gaan, dacht ik. Dus kocht ik die zak. Ik kneede de boter en het water goed onder het poeder en begon te bakken...
Ik weet wel niet goed wat er mis is gegaan, maar de speculaasjes worden nu na twee uur nog altijd niet goed hard. Op de zak stond dat je ze 7 minuten op 180° moest bakken (wat ik dus deed maar dan op 175° met de hetelucht).
Ze zijn toch niet echt wat ze moeten zijn, maar bon...Hopelijk zijn ze tegen het weekend wat "harder"


Broodpudding
* 300 gram oud brood samen met sandwiches en croissant
* halve liter melk
* 200 g kristalsuiker
* 1dl room
* 2 eierdooiers
* rozijnen
* 1 zakje vanillesuiker

Brood en sandwichen en dergelijke in stukjes doen. Melk en kristalsuiker aan de kook brengen (blijven in roeren). Melk over broodmix gieten (best broodmix ook in kookpot doen want je moet het mengels na het overgieten terug op het vuur zetten). Brood"pap" nog even op vuur zetten en goed blijven roeren.
Eigelen mengen met de room, goed met vork mixen. Dit mengsel dan over de broodpap gieten en goed roeren. Even goed blijven roeren terwijl het op het vuur blijft staan. (veel roeren dus :-))
Oven voorverwarmen op ongeveer 180°C (mijne hetelucht/combi doet dat op 175 maar dit werkt evengoed).
Vanillesuiker en rozijnen onderroeren.
In beboterde cakevorm gieten (ik neem altijd ne rechthoekige).
Ongeveer 45 minunten in den oven op 180° maar ik neem dus 175°

Op onderstaande foto was de bloemsuiker van de bodding wel al gesmolten bij het nemen van de foto....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten